Publicatiedatum: 23 augustus 2023 - 12:57

In opdracht van het Rijksmuseum fotografeert Mounir Raji voor Document Nederland 2023 toerisme. De toerismesector draait weer op volle toeren. Reizigers gaan en masse op zoek naar unieke ervaringen. Raji ging voor Document Nederland op zoek naar de perfecte vakantie en vertrok op een 8-daagse cruise langs het Caribisch gebied. Het resultaat zijn bijna utopische ansichtkaarten van het leven aan boord; van een cocktail tijdens zonsondergang tot hardlopen op het dek. Tegelijkertijd belicht hij ook het mechanisme dat achter toerisme schuilgaat. De tentoonstelling beslaat zo’n vijftig foto’s en is vanaf 29 september tot en met 14 januari te zien in de Fotogalerij van het Rijksmuseum.

De tentoonstelling Perfect Day. Mounir Raji fotografeert toerisme wordt mede mogelijk gemaakt door het Floor Fonds/Rijksmuseum Fonds, het Familie Van Ogtrop Fonds/Rijksmuseum Fonds en Rijksmuseum NEXT.

Mijn vakanties bestonden vroeger voornamelijk uit familiebezoeken. We reden naar Marokko en verbleven daar 6 weken, zonder vooropgesteld plan. Ik zag mezelf tijdens deze reizen niet per se als toerist. Voor Document Nederland wilde ik het tegenovergestelde ervaren en op zoek gaan naar de perfecte vakantie. Een cruise is gebouwd om toeristen die beleving te bieden. Je stapt een andere wereld in als een ontsnapping van het dagelijks leven waarin zekerheid, entertainment en comfort centraal staan.

Mounir Raji

Toerisme

Mounir Raji reisde dit voorjaar af naar Cape Canaveral, Florida, om mee te gaan op een 8-daagse cruise langs Curaçao, Aruba en de Bahama's. Een cruiseschip is gebouwd voor toerisme en alles is daarop ingericht. Alle ingrediënten voor een vakantie komen er samen: vermaak en ontspanning binnen het comfort en veiligheid van een groot schip. Iedere dag aan boord is een ‘Perfect Day’. In zijn serie stapt Raji de veilige bubbel van een cruise binnen en betrekt hij ons in zijn zoektocht naar de perfecte vakantie: het eten van een ijsje in de zon, dutten op een ligbed of een geheel verzorgde eilandtour. Hoewel dat voor iedereen anders is, is er een grote overeenkomst. Ze willen allemaal voor even ontsnappen aan het dagelijks leven.

Mounir Raji

Mounir Raji (1982) is fotograaf, beeldmaker en onderzoeker. Hij staat bekend om zijn beelden die geworteld zijn in warmte en realisme. Naast commerciële opdrachten, maakt hij ook series die onder meer te zien waren bij onder andere Kunstmuseum Den Haag. In 2023 kwam zijn eerste fotoboek ‘Dreamland’ uit waarin hij een ode brengt aan Marokko.

Document Nederland Junior

Tegelijk met Document Nederland is Document Nederland Junior te zien in de Fotogalerij. Document Nederland Junior is een jaarlijkse fotowedstrijd voor leerlingen uit het voortgezet onderwijs en mbo-studenten. Het thema is gelijk aan de foto-opdracht: toerisme. Tien genomineerde jongeren krijgen een masterclass door Mounir Raji en experts van het Rijksmuseum. De series van alle tien de genomineerden zijn bovendien te zien in de tentoonstelling. Uit de top tien worden op 28 september twee winnaars (mbo/vo) bekendgemaakt.

Document Nederland

Het Rijksmuseum organiseert sinds 1975 jaarlijks de foto-opdracht Document Nederland waarvoor een Nederlandse fotograaf wordt gevraagd een actueel maatschappelijk thema in beeld te brengen. Eerdere fotografen waren:

Bert Nienhuis, Eddy Posthuma de Boer, Dolf Toussaint, Han Singels, Koen Wessing, Hans van den Bogaard, Bertien van Manen, Paul Babeliowsky, Jan Everhard, Eduard de Kam, Joost Guntenaar, Kors van Bennekom, Pieter Boersma, Ed van der Elsken, Hans Aarsman, Harry Meijer, Oscar van Alphen, Maya Pejic, René de Wit, Michel Pellanders, Theo Baart, Cary Markerink, Ferry André de la Porte, Nick Sinclair, Jannes Linders, André-Pierre Lamoth, Theo Bos, Hannes Wallrafen, Werry Crone, Reinier Gerritsen, Luuk Kramer, Roel Visser, Harrie Timmermans, Taco Anema, Bert Verhoeff, Koen Wessing, Catrien Ariëns, Céline van Balen, Stephan Vanfleteren, Mark Power, Eva Leitolf, Bart Sorgedrager, Morad Bouchakour, Janine Schrijver, Justin Jin, Jan van IJken, Geert van Kesteren, Raymond Wouda, Marnix Goossens, Ad van Denderen, Ilse Frech, Dana Lixenberg, Henk Wildschut, Hans van der Meer, Carel van Hees, Anoek Steketee, Stacii Samidin, Martijn van de Griendt en Sharelly Emanuelson.

Beeld