Publicatiedatum: 12 juli 2023 - 08:08

Zo'n 90 kunstwerken uit de collectie van Museum Boijmans Van Beuningen is nu te zien in de Philipsvleugel van het Rijksmuseum. De tentoonstelling biedt een unieke gelegenheid deze buitengewone collectie in Nederland te zien, aangezien het museumgebouw in Rotterdam gesloten is voor renovatie. Met wereldberoemde werken als De toren van Babel van Pieter Bruegel I, La petite danseuse de quatorze ans van Edgar Degas en de pas gerestaureerde Infinity Mirror Room - Phalli's Field (Floor Show) van Yayoi Kusama. De tentoonstelling Museum Boijmans Van Beuningen at Rijksmuseum is te zien van 29 september 2023 t/m 14 januari 2024.

Alles wat de mens in zijn leven meemaakt, zoals geboren worden, de jeugd, volwassen worden, seksualiteit, ouderdom en overlijden, is universeel, maar werd door de eeuwen heen steeds anders ervaren. De tentoonstelling biedt als het ware een reis door het menselijk bestaan vanaf de middeleeuwen tot nu.

Friso Lammertse, conservator 17de-eeuwse Nederlandse schilderkunst Rijksmuseum

Internationaal vermaard

De collectie van Museum Boijmans Van Beuningen, grotendeels bijeengebracht door Rotterdamse verzamelaars en industriëlen die de kunst een warm hart toedroegen, is internationaal vermaard. Het museum bezit beroemde oude meesters en een vooraanstaande verzameling hedendaagse kunst.

Selectie

Naast de al genoemde werken zijn topstukken als Twee meisjes bij een appelboom van Edvard Munch (1905), Vincent van Goghs Portret van Armand Roulin (1888), Compositie met kleurvlakjes van Piet Mondriaan (1917), De schiettent van Pyke Koch (1931) en De marskramer van Jheronimus Bosch (ca. 1500) onderdeel van de tentoonstelling. Ook is er werk te zien van Cindy Sherman, Salvador Dalí en Pablo Picasso. Daarnaast is er een ruime keuze van toptekeningen uit het prentenkabinet te zien met werk van onder anderen Käthe Kollwitz, Hendrik Goltzius, Peter Paul Rubens en Matthias Grünewald. De tentoonstelling is thematisch opgebouwd, waardoor kunstwerken uit alle tijden in samenhang getoond worden.

Voor het eerst

In het Rijksmuseum is Yayoi Kusama’s Infinity Mirror Room - Phalli's Field (Floor Show) (1965/1998) voor het eerst te zien sinds de uitvoerige restauratie. Maandenlang werkte een team van restauratoren van Museum Boijmans Van Beuningen aan het schoonmaken van de fallussen van witte stof met rode stippen, zodat dit werk er in het Rijksmuseum weer als nieuw uit ziet. Yayoi Kusama behoort tot de belangrijkste hedendaagse kunstenaars.

Voor iedereen

Vanaf het Museumplein is het lichtkunstwerk Breathe, Walk, Die van Ugo Rondinone (2014) te zien, opgebouwd op de achtergevel van het Rijksmuseum. In het atrium van de Philipsvleugel staat een werk van Donald Judd (Zonder titel, 1984) dat bestaat uit grote aluminium kleurvlakken.

Aanleiding

De jarenlange renovatie van het museumgebouw van Museum Boijmans Van Beuningen vormt de belangrijkste aanleiding voor deze samenwerking. De opening van Depot Boijmans van Beuningen in 2021, het eerste publiekelijk toegankelijke collectiegebouw ter wereld, zorgt ervoor dat de collectie nog wel toegankelijk is. In het Rijksmuseum zijn voor het eerst sinds 2019 in Nederland veel belangrijke stukken uit de Rotterdamse collectie weer in een museale presentatie te zien.

Ontwerp

Het ontwerp van de tentoonstelling is in handen van architecten Ard de Vries en Donna van Milligen Bielke. Irma Boom is verantwoordelijk voor de grafische vormgeving.

Audio- en muziektour

Bij de tentoonstelling wordt een audiotour aangeboden waarin de Rotterdamse presentator en muzikant Raven van Dorst al wandelend langs de kunstwerken in gesprek gaat met de conservatoren over de thema’s van de tentoonstelling. Ook is er een muziektour, gecomponeerd en geproduceerd door dj en producer Upsammy.

De tentoonstelling Museum Boijmans Van Beuningen at Rijksmuseum is tot stand gekomen door het genereuze bruikleen van Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam.

Downloads tentoonstelling

Download

Tentoonstelling Museum Boijmans Van Beuningen at Rijksmuseum. Foto: Rijksmuseum/Olivier Middendorp

Downloads installatie