Publicatiedatum: 30 juni 2023 - 08:00

Gisteren verrichtte astronaut André Kuipers samen met kinderen de lancering van Missie Meesterwerk in het Rijksmuseum. Het Rijksmuseum heeft deze zomer de tentoonstellingsvleugel omgetoverd tot laboratorium waar kinderen vanaf acht jaar met hun familie met behulp van uitdagende opdrachten uitvinden wat een meesterwerk is. Met een druk op de knop en veel confetti openden zij gisteravond Missie Meesterwerk waar nieuwsgierige bezoekers vanaf aanstaande zaterdag tot en met 3 september onderzoek doen naar zes echte kunstwerken. De jonge onderzoekers gebruiken daarbij dezelfde methodes en technieken als de restauratoren en wetenschappers van het Rijksmuseum. Met een labjas aan bestuderen ze textielvezels, watermerken en pigmenten met behulp van microscopen, uv-licht en röntgenscans en ontdekken zij zo of iets een meesterwerk is of niet.

Missie Meesterwerk is gemaakt in samenwerking met NEMO Science Museum en een panel van tien kinderen.

Missie Meesterwerk
1 juli - 3 september 2023
Gratis toegang voor kinderen
Starttijd reserveren is nodig

Klik hier voor meer informatie en beeldmateriaal.
Klik hier voor video's en boekingsinformatie.

Missie Meesterwerk is mede mogelijk gemaakt door ING, KPN, AkzoNobel, Stichting Zabawas en het Rijksmuseum Fonds.