Publicatiedatum: 05 maart 2024 - 07:42

Het Rijksmuseum heeft 5 nieuwe onderzoekers aangesteld voor het onderzoeksproject Vrouwen van het Rijksmuseum, dankzij steun van particuliere schenkers en partner CHANEL. Het project, dat in 2022 is gelanceerd, is erop gericht de zichtbaarheid van vrouwen blijvend te vergroten in de collectie en presentatie van het Rijksmuseum. Het team van onderzoekers richt zich de komende jaren op het verkrijgen van nieuwe informatie over geportretteerde vrouwen, kunstenaars en schenkers, en bekijkt en verrijkt bestaande verhalen vanuit een vrouwelijk perspectief. Op 5 maart wordt er vanuit het onderzoeksproject het symposium Women in the Museum georganiseerd.

5 maart symposium Women in the museum: Reclaiming & Reframing
Jaarlijks organiseert het Rijksmuseum het symposium Women in the Museum waarin de laatste ontwikkelingen in het museale veld aan bod komen. Keynote speakers zijn dit jaar Janina Ramirez, gelauwerd auteur van Femina, en Estrella de Diego, schrijver van The sexed androgyne. Eternal ideals, new gender strategies. Andere sprekers zijn onder meer de curatoren van de spraakmakende tentoonstellingen Making her Mark (Baltimore, 2023), van Ingenious Women (Hamburg, 2023) en It's Pablomatic! (Brooklyn, 2023). Meer informatie is hier te vinden.

Vrouwen van het Rijksmuseum in 2024
Zes onderzoekers werken de komende jaren aan het onderzoeksproject Vrouwen van het Rijksmuseum. Zij richten zich onder meer op de vrouwelijke schenkers van het Rijksmuseum, het vrouwelijk narratief bij de 18de-eeuwse toegepaste kunst en het werk van de kunstenaar Bramine Hubrecht. De bevindingen worden opgenomen in de teksten in de zalen, gepubliceerd in The Rijksmuseum bulletin en online gedeeld.

Circa 150 zaalteksten zijn recent verrijkt met verhalen over kunstenaars, geportretteerde vrouwen, schenkers en schildersmodellen en ook is er meer aandacht voor voorheen onzichtbaar gebleven verhalen over vrouwen. Een deel van deze verhalen is opgenomen in een nieuwe audiotour die het Rijksmuseum met steun van ING op 4 maart heeft gelanceerd.
Op 7 mei verschijnt het boek Geesje & Anna, over Breitners modellen voor de beroemde schilderijen van een jonge vrouw in kimono. Jenny Reynaerts presenteert hierin haar zoektocht naar hun levensverhaal.

Aanwinsten
In 2023 en 2024 werd een aantal werken van vrouwelijke kunstenaars door particulieren in langdurig bruikleen gegeven, waaronder Twee kinderen met een kat (ca. 1630) van Judith Leyster en drie schilderijen van Charley Toorop. Meerdere werken zijn aangekocht zoals een knipselkunstwerk (1692) van Joanna Koerten en een vroeg zelfportret (ca. 1885) van Thérèse Schwartze dat werd ontdekt nadat het werd ingebracht in het televisieprogramma Tussen Kunst & Kitsch. Daarnaast werd een marmeren portretbuste van Francesca Rozzi (1885) vervaardigd door Schwartze's zuster Georgina en een portret van Gesina Antonia ('Tonia') Milgens (ca. 1919) door Jan Sluijters verworven. Ook worden geregeld werken aan de zaalopstelling toegevoegd, zoals het schilderij van Lady Laura Theresa Alma Tadema, Airs and Graces (ca. 1872-1909).

Mogelijk dankzij
Hendrikje Crebolder, directeur Media & Development, heeft bij haar vertrek per 1 maart een fonds op naam, het Hendrikje Crebolder Fonds, opgericht ten behoeve van het onderzoeksproject Vrouwen van het Rijksmuseum. Andere begunstigers en partners die het onderzoeksproject steunen, zijn: CHANEL, het Susi Zijderveld Fonds, het Familie Krouwels Fonds, het Machteld Vos & Willem Sijthoff Fonds, het Heleen Dura van Oord Fonds, het Kind Courage Monique Maarsen Fonds, het Familie Staal Fonds, het Karin van Leeuwen Fonds, het Dreesmann-Beerkens Fonds, Sofronie Stichting, het Linne & Marijn Pijnenborg Fonds, het Jolanda Degen Fonds, het Lara Timmerman Fonds, het Antoinette Rolloos Hueber Fonds, Amy Novogratz & Mike Velings en het Vrouwen van het Rijksmuseum Fonds.

Beeld

Download

Installatie van Airs and Graces, Lady Laura Theresa Alma Tadema, (ca. 1872-1909). Foto: Rijksmuseum/Kelly Schenk

Judith Leyster - Twee kinderen met een kat Judith Leyster - Twee kinderen met een kat