We willen zo veel mogelijk mensen verbinden met kunst en geschiedenis. Door het hele land. Daarom lenen we doorlopend objecten uit aan musea door heel Nederland. Zo kun jij ook bij jou in de buurt van het Rijksmuseum genieten. En het blijft niet bij uitlenen alleen. Door intensief samen te werken en kennis uit te wisselen met andere musea versterken en verenigen we de gehele museumsector.

Vormen van samenwerkingen

Samenwerken doen we op verschillende manieren, maar altijd op basis van gelijkwaardigheid. Soms lenen we alleen een object uit. Dit kan ook om een hele bijzondere bruikleen gaan uit bijvoorbeeld de Eregalerij. Andere keren stelt een conservator van het Rijksmuseum een tentoonstelling samen in een ander museum/andere instelling. Dit kan zijn met werken van alleen dat museum of juist samen met werken van het Rijkmuseum. In andere gevallen gaat de samenwerking nog verder en wordt er samen met een ander museum een tentoonstelling georganiseerd.

Volg op deze pagina waar de collectie van het Rijksmuseum naartoe reist door heel Nederland. Misschien is een van de meesterwerken uit de collectie wel bij jou in de buurt.

Nu en straks te zien

Match

Deze zomer tonen twaalf musea een topstuk uit het Rijksmuseum zij aan zij met een topstuk uit de eigen collectie. In elke provincie een perfecte match – een intieme ontmoeting van twee meesterwerken. Van persoonlijke portretten en aangrijpende scènes tot huiselijke taferelen en een liefdeskoppel. Twaalf schrijvers hebben de twaalf ontmoetingen onder woorden gebracht in het boek Match. Te zien vanaf 30 juni.

Meer over Match

M6/Schatten uit het Rijks

Met Schatten uit het Rijksmuseum ondersteunt het Rijksmuseum M6, het samenwerkingsverband van zes stadsmusea: Museum Gouda, het Markiezenhof in Bergen op Zoom, Gemeentemuseum Het Hannemahuis in Harlingen, het Westfries Museum in Hoorn, het Stedelijk Museum Zutphen en het Limburgs Museum, gevestigd in Venlo.

M6 stelt reizende tentoonstellingen samen met werken uit de collectie van het Rijksmuseum. In de periode 2018 – 2025 gaat het om vier thematentoonstellingen die in de betreffende steden, steeds anders, getoond worden: Lage Landen, Koele Wateren, Hoge Luchten en Hete Vuren. Tot 17 september is de tentoonstelling Hoge Luchten in Museum Gouda te zien. Tot 3 september is de tentoonstelling Hete Vuren in het Markiezenhof in Bergen op Zoom te zien.

Meer over Schatten uit het Rijks

Vaandeldrager on Tour

Een jaar lang reist de Vaandeldrager van Rembrandt langs musea in alle twaalf provincies.

Bekijk hier waar het te zien is

Joods Cultureel Kwartier

Samen met het Joods Cultureel Kwartier in Amsterdam werkt het Rijksmuseum aan een tentoonstelling door de nazi's geroofd cultuurgoed van Joodse eigenaren. Deze zal in 2024 te zien zijn in het Joods Historisch Museum en het Nationaal Holocaustmuseum.