Het Rijksmuseum wil zich ontwikkelen tot een van de meest duurzame musea ter wereld en daar werken we hard aan. Zo zijn we sinds 2023 vrijwel geheel van het gas af. Alle cv-ketels in het hoofdgebouw zijn vervangen door warmtepompen waardoor nu 97% minder gas wordt verbruikt dan in 2019. Daarnaast onderzoekt het Rijksmuseum hoe de klimaatcondities op zaal verruimd kunnen worden zodat het energieverbruik verder omlaag kan. De afdeling Conservation and Science is in 2023 gestart met het project GoGreen, waarin onderzoek wordt gedaan naar de meest milieuvriendelijke manieren van conservering en restauratie.

Plek vijf

Begin 2024 eindigde het Rijksmuseum volgens de Universiteit van Lausanne op plek vijf van meest duurzame culturele instelling ter wereld. In dit onderzoek werden meer dan 200 musea, theaters en opera's over de hele wereld onder de loep genomen waarbij werd gekeken naar onder meer het energieverbruik, CO2-uitstoot en het welzijn van de medewerkers.

BREEAM-NL

Als eerste museum ter wereld ontving het Rijksmuseum een BREEAM-NL In-Use duurzaamheidscertificaat met een Outstanding (5 sterren) beoordeling. Dit is de hoogste te behalen score.

BREEAM is een internationaal instrument om integraal de duurzaamheid van onder andere bestaande gebouwen te meten en te beoordelen. Het Rijksmuseum scoort bijzonder hoog op het beheer van water, energie en afval. Zo gebruiken we een warmte koude opslag in combinatie met een warmtepomp zodat overtollige warmte wordt opgeslagen om er in de winter het gebouw en de omliggende kantoren mee te verwarmen. Stroom wordt bespaard door installaties ’s nachts uit te zetten en er wordt gekeken naar de mogelijkheid om zelf stroom op te wekken. Er wordt onderzocht of het mogelijk is om in de toekomst geen gebruik meer te maken van fossiele brandstoffen.

ONZE GROENE OASE

De tuinen om het museum leveren een bijdrage aan de leefbaarheid in de stad. Door het planten van lokale vegetatie dragen we bij aan het versterken van het ecosysteem. Aanpassingen zoals vleermuiskasten en insectenhotels zorgen ervoor dat bedreigde diersoorten meer kansen hebben. Een paartje slechtvalken brengt al een paar jaar op rij hun jongen groot in een speciaal daarvoor geplaatste nestkast in de klokkentoren.

Via educatieve programma’s, een schooltuintjesproject en het avontuurlijke kinderkookboek Het geheim van de tuin leren kinderen over de relatie tussen natuur, eten en kunst. Ook investeren we in de toekomst door middel van stageplaatsen voor de opleiding tot hovenier.

THE GREEN MILE

Het Rijksmuseum ondersteunt, met onder andere De Nederlandsche Bank en Heineken, het project The Green Mile. Dit initiatief van architectuurbureau UN Studio moet de Stadhouderskade in Amsterdam omtoveren van een vervuilde, gevaarlijke straat tot een aangename, groene en vitale straat. Een bijzondere en inspirerende beleving begint immers niet pas wanneer de bezoeker de deur van het museum binnenstapt. De aansluiting van de Rijksmuseumtuinen op een groene Stadhouderskade is aantrekkelijk voor bewoners en bezoekers, geeft de natuur nog meer kans en draagt bij aan de bezoekerservaring in en om het Rijksmuseum.

CollectieCentrum Nederland

Een groot deel van onze collectie wordt bewaard in het gloednieuwe CollectieCentrum Nederland (CC NL) in Amersfoort. CC NL is ontwikkeld in samenwerking met het Nederlands Openluchtmuseum, Paleis het Loo en de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed. Bij het ontwerpen en bouwen van CC NL stond duurzaamheid vanaf het eerste moment centraal. Dat resulteert in één van de duurzaamste gebouwen van Nederland. Het gebouw is gecertificeerd met de hoogst haalbare score op basis van de BREEAM NL Nieuwbouw en Renovatie-systematiek: Outstanding – 5 sterren.

Begin 2022 won het gebouw een BREEAM Award, een internationale prijs voor gebouwen die toonaangevend zijn op het gebied van duurzaamheid. CC NL bereikt deze hoge score doordat het ideale klimaat voor het conserveren van voorwerpen van kunst en geschiedenis wordt bereikt met een absoluut minimum aan installaties. Er wordt energie opgewekt door middel van zonnepanelen en regenwater wordt opgevangen en hergebruikt. Het terrein rondom het gebouw draagt bij aan de ontwikkeling van de lokale flora en fauna. Dat er al veelvuldig konijnen en vossen rond het gebouw zijn gesignaleerd geeft aan dat dit is gelukt.