Aan de slag met de collectie:
Sint-Barbara
Meester van Koudewater, ca. 1470
Deze drie beelden komen uit het klooster Mariënwater in Koudewater (bij Den Bosch). Ze worden toegeschreven aan een beeldhouwer die vermoedelijk werkte in de afzondering van het klooster. Zijn werk oogt daardoor wat ouderwets, statisch en gesloten.
- Soort kunstwerkbeeld
- ObjectnummerBK-NM-1195
- Afmetingenhoogte 92,0 cm x breedte 30,0 cm x diepte 21,0 cm
- Fysieke kenmerkennotenhout met polychromie en resten van vergulding


Identificatie
Titel(s)
Barbara
Objecttype
Objectnummer
BK-NM-1195
Beschrijving
Barbara staat met haar puntschoenen op haar attribuut, waarschijnlijk haar vader, Dioscurus. Zij heeft de blik schuin naar beneden gericht, houdt de rechteronderarm iets naar boven en de linker iets omlaag. Op het golvende haar, dat langs de schouders neerhangt, draagt zij een gewonden parelband met enkele rozetten versierd. Het van voren sterk geplooide gewaad, dat met bont is gevoerd, is onder de linkerarm opgenomen, zodat een tweede kleed en daaronder de linkerschoenpunt zichtbaar worden. Om het middel een schuin afhangende riem met 'metalen' sluitstukken, waaraan een bidsnoer, dat eindigt in een kwast, is vastgeknoopt; om de hals een collier, gevormd uit een gewonden parelband, drie rijen parels, een getande rand, waaraan een eenhoorn. Van de schouders hangt de mantel, welke is opgenomen onder de armen. De koning ligt voorover op het achthoekige, naar alle zijden aflopende grondje en trekt zijn zwaard uit de schede. Hij draagt een kroon, een met bont afgezette paltrok, hozen en puntschoenen. De groef om haar schedel veronderstelt een (metalen ?) kroon.
Onderdeel van catalogus
Catalogusreferentie
- G. Lemmens, 'Beelden uit Brabant', Spiegel Historiael 6 (1971), p. 538.
- Jaarverslag Rijksmuseum (1973), p. 25 (restauratie).
- K.J. Kutsch, 'Spätgotische Schnitzkunst zwischen Maas und Ruhr', Selfkantia 64 (1956), p. 72.
Vervaardiging
Vervaardiging
beeldhouwer: Meester van Koudewater, Noordelijk Brabant
Datering
ca. 1470
Zoek verder op
Materiaal en techniek
Fysieke kenmerken
notenhout met polychromie en resten van vergulding
Materiaal
Techniek
Afmetingen
hoogte 92,0 cm x breedte 30,0 cm x diepte 21,0 cm
Dit werk gaat over
Onderwerp
Verwerving en rechten
Copyright
Herkomst
? Commissioned by the Bridgettine abbey Mariënwater, Koudewater, near Rosmalen, c. 1470;{For the history of this abbey and the transitional period and transfer of the art patrimony, see L.C.B.M. van Liebergen, _Beelden in de abdij: Middeleeuwse kunst uit het noordelijk deel van het hertogdom Brabant_, exh. cat. Uden (Museum voor Religieuze Kunst) 1999, pp. 39-57, 62-64, 97.} or commissioned by the Bridgettine abbey of Marienbaum, near Xanten;{Ibid.} transferred to the Bridgettine convent Maria Refugie, Uden, resp. 1713-24 or 1802;{Ibid.} from where, with numerous other sculptures (BK-NM-1195 to -1243), fl. 2,000 for all, to the Nederlandsch Museum voor Geschiedenis en Kunst, The Hague, 1875; transferred to the museum, 1885; on loan to the Museum voor Religieuze Kunst, Uden, 2005-12
Documentatie
- G. Lemmens, 'Beelden uit Brabant', Spiegel Historiael 6 (1971), p. 538.
- Jaarverslag Rijksmuseum (1973), p. 25 (restauratie).
- K.J. Kutsch, 'Spätgotische Schnitzkunst zwischen Maas und Ruhr', Selfkantia 64 (1956), p. 72.
Gerelateerde objecten
Gerelateerd
Duurzaam webadres
Als u naar dit object wilt verwijzen, gebruik dan de duurzame URL:
Vragen?
Ziet u een fout? Of heeft u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!