Aan de slag met de collectie:
Hobo of schalmei
Richard Haka, ca. 1680
De hobo werd uitgevonden door Franse instrumentenmakers in dienst van Lodewijk XIV. Door zijn kenmerkende geluid werd de hobo snel een belangrijk onderdeel van Europese orkesten. Franse instrumenten werden in de Nederlandse Republiek geïmporteerd. Maar omstreeks 1680 was er ook in de Republiek een bloeiende gemeenschap van instrumentenmakers, vooral in Amsterdam, die een paar van de rijkst versierde hobo's ooit hebben gemaakt.
- Soort kunstwerkblaasinstrument, muziekinstrument, hobo, schalmei
- ObjectnummerBK-NM-11430-81
- Afmetingengeheel: lengte 523 mm, beker: diameter 80 mm
- Fysieke kenmerkenebbenhout en zilver


Identificatie
Titel(s)
Hobo of schalmei
Objecttype
Objectnummer
BK-NM-11430-81
Beschrijving
Hobo of schalmei, ebbenhout met gedreven zilveren randen en een zilveren klep beveiligd door een bedekking van a jour gewerkt zilver.
Opschriften / Merken
merk, boven het eerste en onder het zesde gat en op de beker, gestempeld: ‘R.HAKA’ R.HAKA [in een banderol]/ [een lelie]
Catalogusreferentie
- Rob van Acht, 'Niederländische Blasinstrumente, 1670-1820', Tibia: Magazin für freunde alter und neuer bläsermusik 15, nr. 3 (1990), p. 169-185: 177, 183, afb. 3
- L.G. Langwill, 'Musikinstrumenten-Sammlung des Rijksmuseum, Amsterdam ausgestellt im Gemeente Museum, Den Haag 9. Oktober - 24. November 1952', Glareana: Nachrichten der Gesellschaft der Freunde alter Musikinstrumente 2, nr. 2 (1953),p. 1-3: 2
- Susan E. Thompson, 'Deutsche Schalmei: A Question of Terminology', Journal of the American Musical Instrument Society 25 (1999), p. 31-60: 38
- Bruce Haynes, 'Lully and the Rise of the Oboe as Seen in Works of Art', Early Music 16, nr. 3 (Aug., 1988), p. 324-338: 333, afb. 22
- Rob van Acht, 'Dutch Wind-Instruments, 1670-1820', Tijdschrift van de Vereniging voor Nederlandse Muziekgeschiedenis 38 (1988), p. 99-122: 118, plate 3b
- Rob van Acht, 'Dutch Wind-Instrument Makers from 1670 to 1820', The Galpin Society Journal 41 (Oct., 1988), p. 83-101: plate XVII (b)
- Marcello Rizzello, 'Thoughts on the external development of the oboe in France from 1650 to 1810', Philomusica on-line 22, 2023, no. 2, p. 27-108: 35
- Jan Bouterse, 'The Woodwind Instruments of Richard Haka (1645/6-1705)', From Renaissance to Baroque: Change in Instruments and Instrumental Music in the Seventeenth Century, ed. by Jonathan Wainwright and Peter Holman, Aldershot: Ashgate, 2005, p. 63-72: 69-71, afb. 3.2
- Rob van Acht, 'Dutch Makers of Double Reed Instruments in the Seventeenth and Eighteenth Centuries', The Journal of the International Double Reed Society 24 (1996), p. 77-88: 83, 87
- Jan Bouterse, 'Early Dutch fipple flutes, with emphasis on the seventeenth century and Jacob van Eyck', The Recorder in the 17th Century: Proceedings of the International Recorder Symposium, ed. by David Lasocki, Utrecht 1993, Utrecht: STIMU Foundation for Historical Performance Practice, 1995, p. 77-90: 86-87
- 'Major double-reed exhibition in August', Newsletter of the American Musical Instrument Society 17, nr. 1 (Feb., 1988), p. 10 met afb.
- 'Aanwinsten', Bulletin van de Nederlandse Oudheidkundige Bond 1, nr. 2 (1899-1900), p. 48
- Rob van Acht, 'Dutch wind instruments in the seventeenth and eighteenth centuries', Geschichte, Bauweise und Spieltechnik der Querflöte, Augsburg: Wißner-Verlag (Musikinstitut für Aufführungspraxis), 2008, p. 53–69: 58
- Paul Carroll, 'Baroque woodwind instruments: A guide to their history, repertoire and basic technique', Aldershot: Ashgate, 1999, p. 93
- Giovanni Paolo Di Stefano, ‘The Rijksmuseum’s Remarkable Collection of Oboes’, The Double Reed 49, 2021, no. 2, p. 92-127: 95, 97-99, 123, fig. 2
- Nora Post, 'The 17th-Century Oboe Reed', The Galpin Society Journal 35 (Mar., 1982), p. 54-67: 57-58, 64, plate VII b
- Bruce Haynes, 'Sweeter than Hautbois: Towards a Conception of the Schalmey of the Baroque Period', Journal of the American Musical Instrument Society 26 (2000), p. 57–82: 65-66, afb. 2
Vervaardiging
Vervaardiging
muziekinstrumentbouwer: Richard Haka, Amsterdam
Datering
ca. 1680
Zoek verder op
Materiaal en techniek
Fysieke kenmerken
ebbenhout en zilver
Materiaal
Afmetingen
- geheel: lengte 523 mm
- beker: diameter 80 mm
Verwerving en rechten
Credit line
Aankoop met steun van De Staat der Nederlanden en de Vereeniging van Noord-Nederlandsche Muziekgeschiedenis
Copyright
Documentatie
- Rob van Acht, 'Niederländische Blasinstrumente, 1670-1820', Tibia: Magazin für freunde alter und neuer bläsermusik 15, nr. 3 (1990), p. 169-185: 177, 183, afb. 3
- L.G. Langwill, 'Musikinstrumenten-Sammlung des Rijksmuseum, Amsterdam ausgestellt im Gemeente Museum, Den Haag 9. Oktober - 24. November 1952', Glareana: Nachrichten der Gesellschaft der Freunde alter Musikinstrumente 2, nr. 2 (1953),p. 1-3: 2
- Susan E. Thompson, 'Deutsche Schalmei: A Question of Terminology', Journal of the American Musical Instrument Society 25 (1999), p. 31-60: 38
- Bruce Haynes, 'Lully and the Rise of the Oboe as Seen in Works of Art', Early Music 16, nr. 3 (Aug., 1988), p. 324-338: 333, afb. 22
- Rob van Acht, 'Dutch Wind-Instruments, 1670-1820', Tijdschrift van de Vereniging voor Nederlandse Muziekgeschiedenis 38 (1988), p. 99-122: 118, plate 3b
- Rob van Acht, 'Dutch Wind-Instrument Makers from 1670 to 1820', The Galpin Society Journal 41 (Oct., 1988), p. 83-101: plate XVII (b)
- Marcello Rizzello, 'Thoughts on the external development of the oboe in France from 1650 to 1810', Philomusica on-line 22, 2023, no. 2, p. 27-108: 35
- Jan Bouterse, 'The Woodwind Instruments of Richard Haka (1645/6-1705)', From Renaissance to Baroque: Change in Instruments and Instrumental Music in the Seventeenth Century, ed. by Jonathan Wainwright and Peter Holman, Aldershot: Ashgate, 2005, p. 63-72: 69-71, afb. 3.2
- Rob van Acht, 'Dutch Makers of Double Reed Instruments in the Seventeenth and Eighteenth Centuries', The Journal of the International Double Reed Society 24 (1996), p. 77-88: 83, 87
- Jan Bouterse, 'Early Dutch fipple flutes, with emphasis on the seventeenth century and Jacob van Eyck', The Recorder in the 17th Century: Proceedings of the International Recorder Symposium, ed. by David Lasocki, Utrecht 1993, Utrecht: STIMU Foundation for Historical Performance Practice, 1995, p. 77-90: 86-87
- 'Major double-reed exhibition in August', Newsletter of the American Musical Instrument Society 17, nr. 1 (Feb., 1988), p. 10 met afb.
- 'Aanwinsten', Bulletin van de Nederlandse Oudheidkundige Bond 1, nr. 2 (1899-1900), p. 48
- Rob van Acht, 'Dutch wind instruments in the seventeenth and eighteenth centuries', Geschichte, Bauweise und Spieltechnik der Querflöte, Augsburg: Wißner-Verlag (Musikinstitut für Aufführungspraxis), 2008, p. 53–69: 58
- Paul Carroll, 'Baroque woodwind instruments: A guide to their history, repertoire and basic technique', Aldershot: Ashgate, 1999, p. 93
- Giovanni Paolo Di Stefano, ‘The Rijksmuseum’s Remarkable Collection of Oboes’, The Double Reed 49, 2021, no. 2, p. 92-127: 95, 97-99, 123, fig. 2
- Nora Post, 'The 17th-Century Oboe Reed', The Galpin Society Journal 35 (Mar., 1982), p. 54-67: 57-58, 64, plate VII b
- Bruce Haynes, 'Sweeter than Hautbois: Towards a Conception of the Schalmey of the Baroque Period', Journal of the American Musical Instrument Society 26 (2000), p. 57–82: 65-66, afb. 2
Duurzaam webadres
Als u naar dit object wilt verwijzen, gebruik dan de duurzame URL:
Vragen?
Ziet u een fout? Of heeft u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!