Nu.nl - Donderdag 8 september 2022, 10:57u

Nieuw onderzoek naar Het melkmeisje van Johannes Vermeer (1632-1675) heeft duidelijk gemaakt welke aanpassingen de schilder ooit heeft aangebracht. Eerder was al bekend dat hij oorspronkelijk meer voorwerpen op het beroemde doek had geschilderd, maar tot nu toe was onduidelijk wat precies.

Het schilderij uit circa 1650 wordt momenteel onderzocht met de nieuwste technieken, die ook worden gebruikt voor de restauratie van De Nachtwacht. De eerste resultaten van het onderzoek werden donderdag gedeeld en geven meer inzicht in Vermeers artistieke keuzes.

De onderzoekers hebben zo meer ontdekt over hoe het schilderij oorspronkelijk tot stand kwam. Zo is een rek met kannen ontdekt achter het melkmeisje. Ook had de schilder op de voorgrond eerst een vuurmand gemaakt. Later schilderde hij beide voorwerpen over.

Daarnaast troffen de onderzoekers een ondertekening aan met zwarte verf. Dat betekent dat de schilder zijn voorstelling eerst vlug opzette voordat hij overging tot de details. Volgens Gregor Weber, hoofd beeldende kunst bij het Rijksmuseum, geeft dit een beter beeld van zijn techniek, die "altijd iets raadselachtigs" had.

Ook andere werken van Vermeer onderzocht

Niet alleen Het melkmeisje is onderwerp van onderzoek. Ook andere schilderijen van Vermeer worden momenteel onder de loep genomen door een team van het Rijksmuseum, het Mauritshuis en de Universiteit van Antwerpen.

Dat gebeurt in aanloop naar de grootste expositie ooit van het werk van Vermeer in het Amsterdamse Rijksmuseum. De expositie met 27 schilderijen vanuit de hele wereld is van 10 februari tot en met 4 juni volgend jaar te zien.

Het gehele oeuvre van Vermeer bestaat uit zo'n 35 doeken. Dat niet alle werken kunnen worden getoond, heeft onder meer te maken met kwetsbaarheid van sommige doeken. Ook is er in een testament vastgelegd verbod om een schilderij te laten reizen. Verder ontbreekt er nog altijd een werk dat in 1990 in het Amerikaanse Boston werd gestolen.