Publicatiedatum: 03 februari 2023 - 14:33

Slavernij gaat de hele wereld aan. Daarom hebben de Verenigde Naties (VN) de tentoonstelling Slavernij van het Rijksmuseum geselecteerd om te presenteren in hun hoofdkantoor in New York. Een speciale versie van de tentoonstelling die in de zomer van 2021 te zien was in het Rijksmuseum, is van 27 februari t/m 30 maart 2023 te zien in de openbare entreehal van de VN

De erkenning van de impact die slavernij heeft gehad op de wereldgeschiedenis en nog steeds heeft, is van groot belang. Daarom zijn we de Verenigde Naties zeer dankbaar om daarvoor middels deze tentoonstelling aandacht te vragen.

Taco Dibbits, hoofddirecteur

Het Rijksmuseum presenteert de tentoonstelling bij de VN in New York onder de titel Slavery. Ten True Stories of Dutch Colonial Slavery. De tentoonstelling vindt plaats in het kader van het United Nations Outreach Programme on the Transatlantic Slave Trade and Slavery. De tentoonstelling wordt mede mogelijk gemaakt door de Permanente Missie van het Koninkrijk der Nederlanden bij de VN en het Nederlands consulaat-generaal in New York.

In New York worden de tien persoonlijke verhalen uit de oorspronkelijke Slavernijtentoonstelling gepresenteerd rond één enkel object uit de Rijksmuseumcollectie: een voetboei waarin meerdere mensen konden worden vastgeketend.

Bij de tentoonstelling komt een programma met sprekers uit de VS, het Caribisch gebied en Europa, die reflecteren op de relatie tussen musea, koloniale geschiedenis, samenlevingen en de toekomst. Ook wordt de film Nieuw Licht in New York vertoond. Hierin volgt documentairemaker Ida Does het team van conservatoren bij de totstandkoming van de tentoonstelling in 2021. Slavery. Ten True Stories of Dutch Colonial Slavery is eveneens in aangepaste vorm beschikbaar om in andere VN-kantoren en ambassades wereldwijd te worden tentoongesteld.

De tentoonstelling Slavernij was te zien in het Rijksmuseum tussen 18 mei en 29 augustus 2021. Vanwege de covid-restricties was de kaartverkoop gebonden aan een maximum: 80.000 bezoekers hebben de tentoonstelling kunnen bezoeken. Ruim 3,4 miljoen mensen wereldwijd namen kennis van de verhalen via de onlinetentoonstelling. Dat mondiale relevantie bleek uit de buitengewone media-aandacht die de tentoonstelling internationaal genoot. Dit was voor de VN reden het Rijksmuseum uit te nodigen een voorstel in te dienen voor een speciale versie van de tentoonstelling. Slavery. Ten True Stories of Dutch Colonial Slavery werd uit meerdere inzendingen verkozen.

De tentoonstelling Slavernij was mogelijk dankzij de steun van vele begunstigers: het Mondriaan Fonds, Blockbusterfonds, Fonds 21, DutchCulture, Stichting Democratie & Media, Stichting Thurkowfonds, ThiemeMeulenhoff, Boomerang Agency en via het Rijksmuseum Fonds: Scato Gockinga Fonds, Fonds de Zuidroute, Zusjes Nieuwbeerta Fonds, Fonds Dirk Jan van Orden, Henry M. Holterman Fonds en Bestuursfonds Hollandse Meesters.

Download

Anoniem, Meervoudig voetblok voor het ketenen van mensen, anoniem, ca. 1600 - ca. 1800. Schenking van de heer J.W. de Keijzer, Gouda

Download

Anoniem, Tot slaaf gemaakte mannen graven trenzen, ca. 1850. Amsterdam, Rijksmuseum. Aankoop dankzij de steun van het Johan Huizinga Fonds/Rijksmuseum Fonds