Publicatiedatum: 18 november 2021 - 09:11

Het Rijksmuseum heeft via een veiling een unieke Iraanse miniatuur verworven. De vroeg 17de-eeuwse miniatuur is van hoge kwaliteit en gemaakt tijdens de bloeiperiode van de Safawidische kunst. Wat de miniatuur uniek maakt is het Nederlandse opschrift in 17de-eeuws handschrift op de achterzijde. Het is daarmee het vroegst bekende voorbeeld van de aanwezigheid van Perzische kunst in Nederland. Het toont aan dat er naast handel ook interesse was voor kunst uit het Perzische rijk. De uitzonderlijke aankoop is volledig mogelijk gemaakt door particuliere fondsen.

In deze aanwinst gaan kunst en geschiedenis hand in hand. Het is niet alleen een mooi kunstwerk, maar het is ook van betekenis voor de Nederlandse geschiedenis, waarin de vroege relatie met Perzië nog onderbelicht is. We zijn dan ook dankbaar dat we dit schitterende miniatuur, in deze uitzonderlijke tijden, konden verwerven dankzij een aantal particuliere fondsen.

Taco Dibbits, hoofddirecteur Rijksmuseum

De zeer verfijnde tekening toont een jongeling met naast hem een dervisch of een bedelmonnik. De marge contrasteert in de zeer vrije schildering van dieren in de natuur. De tekening is gemaakt door een nog anonieme kunstenaar in Isfahan. Achterop het blad staan twee Iraanse stempels met de dateringen 1620/21 en 1630/1. De miniatuur stamt dus uit de tijd van Sjah Abbas de Grote (1586-1628). Deze periode geldt als het hoogtepunt van de Safawadische kunst.

Er zijn slechts vier andere Iraanse miniaturen met een oud Nederlands opschrift bekend. Twee daarvan bevinden zich ook in de collectie van het Rijksmuseum. Maar alle vier zijn vermoedelijk van rond 1700 en van een veel mindere kwaliteit. Misschien zijn ze zelfs speciaal gemaakt voor buitenlandse reizigers, als souvenir. De miniatuur die het Rijksmuseum nu heeft verworven is niet alleen van een veel hogere kwaliteit, maar ook bijna een eeuw ouder. Het is de vroegst bekende miniatuur die uit Iran in Nederland arriveerde. Daarmee is het niet alleen een prachtig kunstwerk, maar ook een unieke en zeer vroege getuigenis van de interesse voor Iraanse schilderkunst in de zeventiende-eeuwse Republiek. De aanwinst past daarmee in het beleid om de Nederlandse kunst en geschiedenis in een internationaal perspectief te bestuderen en tonen.

Iraanse miniatuur, Anoniem, (1586-1628),

De aankoop mogelijk gemaakt door Fonds de Zuidroute, Johan Huizinga Fonds en het Rijksmuseum Fonds.