Publicatiedatum: 23 maart 2021 - 13:00

Yosina Roemajauw heeft vanmorgen de eerste exemplaren van het magazine Slavernij en nu? uitgereikt aan groep 8 van haar eigen basisschool in Olst. Het magazine, gemaakt bij de tentoonstelling Slavernij in het Rijksmuseum, wordt vanaf vandaag uitgedeeld aan alle basisschoolleerlingen van groep 8 en aan alle brugklassers in Nederland. Ook wordt het magazine verspreid onder alle groep 8 leerlingen op CuraƧao. Het magazine Slavernij en Nu? is gemaakt door het Rijksmuseum in samenwerking met ThiemeMeulenhoff en is mogelijk gemaakt door drie particuliere schenkers via het Rijksmuseum Fonds.

Slavernij is onderdeel van de geschiedenis dat ons allemaal aangaat. Door ons in het slavernijverleden te verdiepen en ons er een completer beeld van te vormen, kunnen we de Nederlandse samenleving van vandaag beter begrijpen. Met dit magazine willen we bijdragen aan een groter bewustzijn van deze geschiedenis, ook onder de jonge mensen.

Taco Dibbits, hoofddirecteur Rijksmuseum

Yosina Roemajauw (winnares The Voice Kids 2018) droeg het gedicht voor dat ze speciaal voor het magazine schreef. Het gaat over haar liefde voor de Indonesische provincie West-Papoea, waar haar roots liggen. De slavernij in Indonesiƫ speelt een rol op de tentoonstelling Slavernij die in het Rijksmuseum te zien is zodra het museum weer open kan. Een familie-audiotour maakt onderdeel uit van de tentoonstelling. Deze is door Yosina ingesproken.

Er is veel geschiedenis die niet in de boeken voorkomt, dat moet je je realiseren. Leer van mensen om je heen: van je ouders, je grootouders. Geschiedenis is een van de mooiste dingen die je kunt leren. Heb je een opa of oma? Vraag ze alles. Wacht daar niet te lang mee, want de tijd vliegt voorbij.

Yosina Roemajauw

Oplage

Dankzij drie particuliere schenkers verschijnt het magazine in een oplage van 250.000. Het magazine bevat onder meer verhalen over verzetshelden tegen slavernij en racisme, het leven van een tot slaaf gemaakt meisje en een zoektocht naar de stamboom van Milouska Meulens. Het magazine wordt mogelijk gemaakt door het Het Zusjes Nieuwbeerta Fonds, Fonds Dirk Jan van Orden en het Henry M. Holterman Fonds. Deze fondsen op naam zijn ondergebracht bij het Rijksmuseum Fonds.

Digitale lessen

Bij het magazine heeft ThiemeMeulenhoff digitale lessen ontwikkeld zodat leraren het onderwerp ook in de klas kunnen behandelen. Deze lessen blijven ook na afloop van de tentoonstelling Slavernij in het Rijksmuseum beschikbaar voor het onderwijs.

Met dit gratis inspirerende lesmateriaal helpen we leerkrachten en docenten een gevoelig onderwerp als slavernij en de relatie tot hedendaags racisme in de klas bespreekbaar te maken.

Eric Razenberg, uitgeverij Thiememeulenhoff

Tentoonstelling Slavernij

De tentoonstelling Slavernij is te zien in het Rijksmuseum wanneer het museum zijn deuren weer kan openen. Om zoveel mogelijk mensen de kans te geven de tentoonstelling te bezoeken is Slavernij verlengd tot eind augustus. In de tentoonstelling staan tien persoonlijke verhalen centraal. Het zijn de waargebeurde verhalen van mensen die in slavernij leefden en slavenhouders, mensen die zich verzetten en mensen die in slavernij naar Nederland zijn gehaald. Hoe zagen hun levens eruit? Hoe verhielden zij zich tot het systeem van slavernij? Konden zij eigen keuzes maken? Op de tentoonstelling zijn objecten te zien uit nationale en internationale musea, archieven en particuliere collecties.

Onmisbare steun

Het Rijksmuseum is dankbaar voor alle vormen van steun die het in deze moeilijke periode mocht ontvangen. Meer dan ooit is duidelijk dat subsidie van de overheid, bijdragen van het bedrijfsleven en fondsen, schenkingen, nalatenschappen en Vrienden essentieel zijn en blijven voor het Rijksmuseum.