Publicatiedatum: 22 mei 2023 - 11:31

Het Rijksmuseum ontvangt de komende jaren €12,5 miljoen van een particuliere schenker. Het betreft de grootste particuliere geldschenking voor het museum. De begunstiger steunt sinds 2013 de jaarlijkse beeldententoonstelling in de Rijksmuseumtuinen. Dankzij deze additionele schenking kan het Rijksmuseum deze traditie ook het komende decennium voortzetten.

Wij zijn enorm dankbaar voor deze uitzonderlijke grote schenking. Het is fantastisch dat we hierdoor moderne en hedendaagse kunst van het hoogste niveau naar de Rijksmuseumtuinen kunnen halen en voor iedereen vrij toegankelijk kunnen maken.

Taco Dibbits, hoofddirecteur Rijksmuseum

Langdurige relatie

Naast de beeldententoonstellingen heeft de begunstiger, die anoniem wil blijven, in 2022 ook de tentoonstelling Onderkruipsels mogelijk gemaakt. In 2017 zijn de fameuze flora en fauna-albums van Anselmus de Boodt in langdurig bruikleen gegeven. Dit zijn meer dan 700 eind 16de-eeuwse aquarellen en tekeningen. Voor deze nieuwe schenking is een steunstichting opgericht met de Rijksmuseumtuinen als doel. Dergelijke langdurige samenwerkingen zijn van groot belang voor het Rijksmuseum dat voor een derde van zijn inkomsten afhankelijk is van partners, fondsen en particuliere schenkingen.

10 jaar beeldententoonstellingen

De historische tuinen van het Rijksmuseum zijn vrij toegankelijk en inmiddels uitgegroeid tot een bekende en geliefde plek in de binnenstad van Amsterdam. Sinds 2013 organiseert het Rijksmuseum in samenwerking met Alfred Pacquement, oud-directeur van Centre Pompidou in Parijs, elk jaar een beeldententoonstelling met moderne en hedendaagse kunstenaars. Eerder waren tentoonstellingen met beelden van Henry Moore (2013), Alexander Calder (2014), Joan Miró (2015), Giuseppe Penone (2016), Jean Dubuffet (2017), Eduardo Chillida (2018), Louise Bourgeois (2019), Ellsworth Kelly (2021) en Barbara Hepworth (2022) te zien.

Jubileumtentoonstelling met Richard Long

Voor de jubileumeditie in 2023 heeft het Rijksmuseum de Britse Richard Long gevraagd. Long (1945) geldt als een van de belangrijkste hedendaagse kunstenaars ter wereld. Zijn werk bestaat uit subtiele ingrepen in het landschap dat hij verkent tijdens wandelingen. Long vervaardigt voor het Rijksmuseum acht werken, waarvan zes nieuwe. Met vier werken in gras keert de kunstenaar terug naar het begin van zijn ruim 50-jarige carrière met A line made by walking (1967).

Richard Long in de Rijksmuseumtuinen is te zien van 26 mei tot en met 29 oktober 2023.
De tentoonstelling is mede mogelijk gemaakt door Pon, de Rijksmuseum Club en een particuliere schenker via het Rijksmuseum Fonds. Zie hier het persbericht.

Onmisbare steun

De collectie van het Rijksmuseum is voor een groot deel tot stand gekomen dankzij schenkingen van particulieren, nalatenschappen, subsidie van de overheid, bijdragen van het bedrijfsleven en fondsen en Vrienden. Dankzij financiële giften is het Rijksmuseum in staat niet alleen belangrijke objecten te verwerven, maar ook onderzoek te doen, bijzondere tentoonstellingen te organiseren en educatieve programma’s te ontwikkelen. Het Rijksmuseum is dankbaar voor alle vormen van steun dat het ontvangt.