Publicatiedatum: 08 oktober 2021 - 08:00

Eerde International Boarding School en het Rijksmuseum beklinken op 5 oktober a.s. de verlenging van hun samenwerking. De twee tekenen voor twee jaar bij om het kunst- en cultuuronderwijs voor internationale scholen verder te ontwikkelen. Leraren en museumdocenten van de twee instituten werken sinds 2017 samen aan het ontwikkelen van een onderwijsprogramma dat aansluit op het kunst- en cultuurcurriculum van internationale scholen. Zo kunnen studenten van over de hele wereld kennis maken met de kunst en geschiedenis van Nederland.

Als internationale boarding school, zijn wij er zeer trots op om officieel partner te zijn van Rijksmuseum. Deze samenwerking en de extra curriculaire activiteiten die wij hierdoor aan onze studenten kunnen bieden zijn uniek en een perfecte aanvulling op het curriculum dat wij ze reeds bieden.

Niki Holterman, directeur Eerde International Boarding School

We zijn heel blij dat we de samenwerking kunnen voortzetten. Dankzij Eerde International Boarding School kunnen we ons aanbod voor internationaal onderwijs nog beter maken. Dit is een prachtige manier om studenten van over de hele wereld le laten genieten van de kunst in het Rijksmuseum en de geschiedenis van Nederland.

Taco Dibbits, hoofddirecteur Rijksmuseum

De nieuwe overeenkomst richt zich op het verder invulling geven aan het vak geschiedenis, waarbij een bezoek aan het Rijksmuseum wordt inbegrepen. Verder wordt ingezet op de gezamenlijke versterking van het netwerk van Internationale Scholen door bijeenkomsten te organiseren in het Rijksmuseum. Daar kunnen leraren kennis uitwisselen en kennis nemen van de educatieve programmering. Ook wordt het mogelijk voor studenten om korte stages te volgen bij de afdeling Publiek &  Educatie van het Rijksmuseum.

Over Eerde International Boarding School

Eerde International Boarding School is de oudste internationale school in Nederland en tevens de enige die boarding faciliteiten biedt. Kinderen tussen 4 en 18 jaar, van alle nationaliteiten, zijn hier sinds 1934 welkom om deel te nemen aan een Cambridge of IB curriculum met persoonlijke begeleiding. Eerde International Boarding School stelt zich tot doel haar leerlingen te vormen tot wereldburgers met een set hoogstaande normen en waarden.

Over Rijksmuseum

Het Rijksmuseum vertelt het verhaal van 800 jaar Nederlandse geschiedenis vanaf de middeleeuwen tot nu. Daarnaast organiseren we meerdere tentoonstellingen per jaar uit eigen collectie en met (inter)nationale bruiklenen. Als nationaal museum van kunst en geschiedenis hebben wij de verantwoordelijkheid een museum te zijn waar iedereen zich gerepresenteerd voelt. Een museum dat bijdraagt aan bewustwording en onderlinge verbinding in de samenleving. Een plek die recht doet aan de verscheidenheid van verhalen die worden verteld door de kunstwerken en historische objecten uit de collectie. Het Rijksmuseum gaat uit van de kracht van diversiteit, meerstemmigheid en samenwerking en wil die actief benutten.

Onmisbare steun

Het Rijksmuseum is dankbaar voor alle vormen van steun die het ontvangt. Meer dan ooit is duidelijk dat subsidie van de overheid, bijdragen van het bedrijfsleven en fondsen, schenkingen, nalatenschappen en Vrienden essentieel zijn en blijven voor het Rijksmuseum.