Publicatiedatum: 14 juni 2023 - 12:45

Na een tournee langs alle twaalf provincies is De vaandeldrager (1636) van Rembrandt vanaf vandaag te zien in het Rijksmuseum. Het schilderij krijgt een permanente plaats in de Eregalerij naast de andere meesterwerken van Rembrandt, waaronder Het Joodse Bruidje, Marten & Oopjen, De Staalmeesters en natuurlijk De Nachtwacht. De komst van De vaandeldrager werd vandaag gevierd in bijzijn van zo’n tweehonderd schoolkinderen (groep 6, 7 en 8) uit het hele land die ieder hun eigen vaandel hadden ontworpen. De vaandels zijn dit weekend te zien in de Eregalerij van het Rijksmuseum.

Het is fantastisch dat De vaandeldrager, na een tour door heel Nederland, is aangekomen op zijn plek van bestemming. Hier in het Rijksmuseum is het schilderij voor altijd en voor iedereen te zien.

Taco Dibbits, hoofddirecteur Rijksmuseum

De vaandeldrager

Bijna 400 jaar was De vaandeldrager (1636) van Rembrandt in privébezit. Eind januari 2022 werd het schilderij aangekocht door de Nederlandse Staat met steun van de Vereniging Rembrandt, de VriendenLoterij en het Rijksmuseum Fonds. Na een tour langs musea in alle twaalf provincies krijgt het werk vanaf nu een vaste plek in de Eregalerij van het Rijksmuseum. De vaandeldrager behoort tot de absolute meesterwerken van Rembrandt en is onlosmakelijk verbonden met de geschiedenis van Nederland. Vaandeldragers liepen voor de troepen uit in de Tachtigjarige Oorlog, die leidde tot de geboorte van Nederland. In dit grote portret schilderde Rembrandt zichzelf rebels en vol bravoure. Het werd zijn artistieke doorbraak die zou leiden tot De Nachtwacht.

Publicatie

Ter gelegenheid van de presentatie verschijnt het boek De vaandeldrager. In dit boek gaat conservator Jonathan Bikker in op de rol van vaandeldragers, de manier waarop ze werden afgebeeld en de plek van het schilderij binnen het oeuvre van Rembrandt.

De Vaandeldrager
Auteur: Jonathan Bikker
Vormgeving: Irma Boom
ISBN: 9789492660404
Prijs: 17,50

Podcast

In de vaandeldrager podcast gaat host Janine Abbring in gesprek met Rijksmuseum-directeur Taco Dibbits. Wat is een vaandeldrager eigenlijk? Waarom gebruikte Rembrandt zijn eigen gezicht? En hoe gaat zo'n aankoop van 175 miljoen in zijn werk?

Vaandeldrager Podcast (rijksmuseum.nl)

Scholen

Om de komst van De vaandeldrager in het Rijksmuseum te vieren hebben schoolkinderen van Limburg tot Groningen een eigen vaandel ontworpen. Kinderen uit groep 6, 7 en 8 is gevraagd uit te beelden waar zij voor staan. Van de twaalf mooiste ontwerpen heeft het Rijksmuseum een vaandel laten maken. Deze sieren tot en met zondag de Eregalerij. Bijna 200 leerlingen van acht van deze scholen waren aanwezig bij de presentatie.

Gratis Toegang

Op zaterdag 17 juni is het Rijksmuseum de hele dag gratis toegankelijk, zodat iedereen het schilderij kan komen bekijken. Het boeken van een tijdslot is die dag wel noodzakelijk.

De vaandeldrager (1636) van Rembrandt is aangekocht door de Nederlandse Staat met steun van de Vereniging Rembrandt, de VriendenLoterij en het Rijksmuseum Fonds.

Het Rijksmuseum is dankbaar voor alle vormen van steun die het mag ontvangen. Subsidie van de overheid, bijdragen van het bedrijfsleven en fondsen, schenkingen, nalatenschappen en Vrienden zijn essentieel voor het Rijksmuseum.

Foto: Rijksmuseum/Olivier Middendorp

De vaandeldrager, Rembrandt (1636)

De vaandeldrager van Rembrandt in het Rijksmuseum De vaandeldrager van Rembrandt in het Rijksmuseum

Foto: Rijksmuseum/Olivier Middendorp