Publicatiedatum: 09 juli 2021 - 07:00

Met ingang van 7 juli 2021 is professor Mariët Westermann toegetreden tot de Raad van Toezicht van het Rijksmuseum. Mariët Westermann is als professor Arts and Humanities verbonden aan New York University Abu Dhabi. Zij vervult daar ook de functies van Vice Chancellor en Chief Executive.

Mariët Westermann (1962) studeerde Kunstgeschiedenis in de Verenigde Staten. Na haar PhD aan New York University met een proefschrift over Jan Steen als komisch schilder in 1997 vervulde zij wetenschappelijke en managementfuncties bij diverse Amerikaanse universiteiten. Voordat zij in 2019 de overstap maakte naar New York University Abu Dhabi, was Westermann Executive Vice President van The Andrew W. Mellon Foundation in New York.

Het is een eer om in de Raad van Toezicht van het Rijksmuseum toe te treden. Het Rijksmuseum is het belangrijkste museum van Nederland, en heeft dankzij vooruitstrevende en inspirerende programma’s een sprankelende uitstraling voor alle Nederlanders en de hele wereld. Ik hoop het museum op vele manieren bij te kunnen staan.

Mariët Westermann

Ik ben zeer verheugd met de benoeming van professor Mariët Westermann en heb er alle vertrouwen in dat zij als een deskundige en vernieuwende denker een belangrijke toevoeging zal zijn voor de Raad van Toezicht.

Alex Wynaendts, voorzitter Raad van Toezicht

Met al haar internationale ervaring en expertise binnen het kunsthistorische vakgebied zal Mariët Westermann een waardevolle bijdrage leveren aan het verbinden van mensen, kunst en geschiedenis. Ik kijk uit naar de samenwerking.

Taco Dibbits, hoofddirecteur

Met de benoeming van Westermann wordt de vacature vervuld die is ontstaan door het terugtreden van historicus, schrijver en programmamaker Hans Goedkoop wegens het bereiken van de maximale zittingstermijn van acht jaar.

De overige leden van de RvT zijn op dit moment: Alex Wynaendts (voorzitter van de Raad; voormalig CEO Aegon), Naima Azough (Zelfstandig adviseur in het sociaal domein, senior partner Colourful People), José van Dijck (Universiteitshoogleraar Media & Samenleving Universiteit Utrecht), Heleen Kersten (vice-voorzitter van de Raad; partner advocatenkantoor Stibbe), Sir John Leighton (Director-General National Galleries of Scotland) en Chris Vogelzang (voormalig CEO Danske Bank).

Afbeeldingen

Mariët Westermann