Publicatiedatum: 05 april 2022 - 08:00

Met ingang van 21 maart 2022 heeft de Raad van Toezicht van het Rijksmuseum dr. Karwan Fatah-Black benoemd tot lid van de Raad van Toezicht. Karwan Fatah-Black is als historicus en universitair docent verbonden aan de Universiteit van Leiden. Hij is expert op het gebied van vroegmoderne globalisering en de koloniale geschiedenis van Nederland.

Karwan Fatah-Black (1981) is actief in verschillende (advies)commissies waaronder De Jonge Akademie van de KNAW (Koninklijke Nederlandse Akademie voor Wetenschappen). Ook maakte hij van 2018 tot 2021 deel uit van de denktank bij de tentoonstelling Slavernij in het Rijksmuseum. Daarnaast werkte hij o.a. mee aan de herijking van De Canon van Nederland (2020) en publiceerde hij boeken over koloniaal bestuur en slavernij. Fatah-Black studeerde geschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam en promoveerde in 2013 aan de Universiteit Leiden op een proefschrift over Suriname en de trans-Atlantische handel.

Het Rijksmuseum maakt niet alleen tentoonstellingen van betekenis, ook op het gebied van onderzoek en wetenschap neemt het instituut een belangrijke internationale positie in. Ik ben blij dat ik als lid van de Raad van Toezicht hieraan een bijdrage kan leveren waarbij mijn aandacht in het bijzonder uitgaat naar de wetenschappelijke rol van het Rijksmuseum.

Karwan Fatah-Black

 Ik ben zeer verheugd dat Karwan Fatah-Black is toegetreden tot de Raad van Toezicht en ik kijk uit naar zijn bijdragen, gezien zijn expertise in het bijzonder op het gebied van geschiedenis.

Alex Wynaendts, voorzitter Raad van Toezicht

Het Rijksmuseum vertelt het verhaal van Nederland, vanaf de Middeleeuwen tot nu. De Raad van Toezicht houdt ons daarbij scherp, en dr. Fatah-Black vormt daarop met zijn deskundigheid een belangrijke toevoeging.

Taco Dibbits, hoofddirecteur

De overige leden van de Raad van Toezicht zijn: Alex Wynaendts (voorzitter van de Raad; voormalig CEO Aegon), Naima Azough (zelfstandig adviseur in het sociaal domein, senior partner Colourful People), José van Dijck (Universiteitshoogleraar Media & Samenleving Universiteit Utrecht), Heleen Kersten (vice-voorzitter van de Raad; partner advocatenkantoor Stibbe), Sir John Leighton (Director-General National Galleries of Scotland), Chris Vogelzang (voormalig CEO Danske Bank) en Mariët Westermann (Vice Chancellor, Chief Executive en Professor of Arts and Humanities New York University Abu Dhabi).