Publicatiedatum: 22 december 2021 - 09:00

Het Rijksmuseum heeft Charles Kang aangesteld als conservator 18de- en 19de-eeuwse tekeningen. Hij volgt conservator Robert-Jan te Rijdt op, die deze maand met pensioen gaat. Charles Kang is op dit moment de Mellon Postdoctoral Fellow in Art History Leadership bij het Cleveland Museum of Art en de Case Western Reserve Universiteit. Hij begint op 1 maart 2022 bij het Rijksmuseum.

We zijn zeer blij met de aanstelling van Charles Kang. Hij is een getalenteerd kunsthistoricus op het gebied van 18de-eeuwse kunst met ruime internationale ervaring en een interdisciplinair perspectief.

Taco Dibbits, hoofddirecteur Rijksmuseum

Het is een grote eer om de rijke collectie 18de- en 19de-eeuwse tekeningen van het museum te mogen beheren. Ik kijk er naar uit om nieuwe en spannende verhalen te ontwikkelen over de periode van de ontluikende moderniteit, vooral door tradities en vernieuwingen in de kunst in een bredere Europese en mondiale context te plaatsen.

Charles Kang

Charles Kang, 1980, studeerde kunstgeschiedenis aan de Universiteit van Chicago en het Williams College. Aan de Universiteit van Columbia schreef hij zijn dissertatie over hoe het gebruik van was, door 18de-eeuwse Franse kunstenaars en ambachtslieden, de moderne definities van beeldende kunst heeft veranderd. Kang werkte eerder bij het Williams College Museum of Art, waar hij de tentoonstelling Works as Progresss/Work in Progress: Drawing in 18th- and 19th century France mede samenstelde. Ook was hij werkzaam voor The Frick Collection in New York en de Max Planck Institute for Art History in Rome. Tot zijn interessegebieden behoren de wisselwerking tussen tekenkunst, natuurwetenschap en vroege etnografie, de rol van tekeningen in het ontwerpproces van ornamenten en driedimensionale objecten, en de relatie tussen tekenpraktijk en genderongelijkheid in kunstopleidingen.

Het Rijksprentenkabinet

Het Rijksprentenkabinet van het Rijksmuseum behoort wereldwijd tot de top vijf van collecties van werken op papier. De verzameling is internationaal georiƫnteerd met de nadruk op prenten en tekeningen uit de zeventiende eeuw. In de afgelopen jaren zijn er grote inspanningen geleverd om een representatief overzicht te verzamelen van de Nederlandse prenten en tekeningen uit de 20ste eeuw. De collectie bevat ook veel belangrijke voorbeelden van de 19de- en 20ste-eeuwse fotografie. In totaal omvat het Rijksprentenkabinet meer dan 800.000 werken op papier.