10 dingen over Richard Long

Uit de serie Richard Long

Elk jaar organiseert het Rijksmuseum een gratis toegankelijke tentoonstelling in de museumtuinen. Voor de tiende editie is de Engelse kunstenaar Richard Long uitgenodigd om een aantal werken te maken. Graag vertellen we je wat meer over deze bijzondere kunstenaar.

{{ 1 | leadingZero }}

BRISTOL

Richard Long begon zijn carrière ruim 50 jaar geleden. Hij werd geboren in Bristol en studeerde er aan de Kunstacademie in Bristol. In 1967 brak hij door met het werk A line made by walking.

Richard Long, working on Sea of Dreams, 2023. Foto Rijksmuseum, Kelly Schenk

{{ 2 | leadingZero }}

A LINE MADE BY WALKING

Dit werk bestond uit een rechte lijn die hij maakte in een veld in Whiltshire, Engeland. Long liep net zo lang heen en weer door het hoge gras tot de lijn zichtbaar werd. Het werk, met als basis de natuur, vormde een uitgangspunt voor zijn verdere carrière.

Richard Long, a line made by walking, Courtesy of the artist

{{ 3 | leadingZero }}

WANDELEN

Voettochten zoals bij A line made by walking zijn een onlosmakelijk deel van zijn kunst. Tijdens die tochten ontstaan er nieuwe werken, zoals A line in the Himalayas. Long houdt ervan om op eigen kracht en al lopend de dimensies ruimte, tijd, schaal en afstand te verkennen.

Richard Long, Nepal, 1983. Courtesy of the artist

{{ 4 | leadingZero }}

MATERIALEN

Long maakt vooral gebruikt van wat hij onderweg tegenkomt. Denk daarbij aan natuurlijke stoffen zoals hout, as, gras, modder en water. Maar steen is zijn favoriete medium.

Richard Long, Sea of Dreams, 2023. Foto Rijksmuseum, Jannes Linders

{{ 5 | leadingZero }}

STENEN

De stenen die Long in zijn werken gebruikt, moet hij zelf kunnen optillen en verplaatsen. Als hij dat niet kan dan is de steen onbruikbaar. De werken in de tuin en het atrium zijn ook helemaal door hemzelf gelegd, evenals River of Stones op de voorhal van het museum.

Richard Long, River of Stones, 2023. Foto Rijksmuseum, Jannes Linders

{{ 6 | leadingZero }}

LEGGEN

Een ander aspect aan de werken van Richard Long is de manier waarop ze zich onderscheiden van het overgrote deel van de beeldhouwkunst. Waar veel andere beeldhouwkunst verticaal is en omhoog gericht, bevinden de werken van Long zich juist laag bij de grond en zijn ze horizontaal.

{{ 7 | leadingZero }}

VORMEN

Long keert in zijn werken veelal terug naar geometrische vormen zoals lijnen, kruizen, vierkanten, cirkels en spiralen. Balans, regelmaat en symmetrie spelen in zijn werk een grote rol. Het zijn universele tekens die door iedereen herkend worden.

Richard Long working on Maas Riverstones Circle, 2023. Foto Rijksmuseum, Kelly Schenk.

{{ 8 | leadingZero }}

VERGANKELIJK

Hoewel Long wel degelijk impact heeft op de landschappen waarin hij zijn werken maakt, bestaan ze niet voor altijd. De natuur claimt uiteindelijk haar rechten weer op. De enige tastbare herinnering is dan de foto of de tekst die Long van het werk maakte.

Richard Long, Snake in the Water, 2023. Foto Rijksmuseum, Jannes Linders

{{ 9 | leadingZero }}

MUSEUMTUINEN

In de Rijksmuseumtuinen creëerde Richard Long vier sculpturen in het gras: een maansikkel, een kruis, een grillig golvend vlak en een zigzaggende baan. De kunstenaar maakte de werken door delen van het gras niet te maaien, zodat ze zich aftekenen in de gemaaide omgeving.

Richard Long, Maas Riverstones Circle, 2023. Foto Rijksmuseum, Jannes Linders

{{ 10 | leadingZero }}

GRAS

Door het koude voorjaar kwam het nieuw ingezaaide gras heel langzaam op. Uiteindelijk werd daarom ervoor gekozen grasmatten in de perken te rollen, die gelukkig snel groeiden. Uiteindelijk bleek het gras de perfecte lengte te hebben.

Richard Long, Life Line, 2023. Foto Rijksmuseum, Jannes Linders